Date identificare PHARE RO 2002/000 – 586.05.02.02.142
Cod SMIS
–
Titlu
„ Dezvoltarea activitatilor de formare profesionala si formare antreprenoriala in domenii care reprezinta nise de piata in orasele Gaiesti si Titu, judetul Dambovita’’
Nr. Inreg contract
DGPR 2029C din 30.11.2004
Data semnare
29.11.2004
Data incepere
01.12.2004
Data finalizare
30.11.2005
Date despre bugete
Valoare totala proiect
58.000 EURO
Eligibil proiect
58.000 EURO
Eligibil beneficiar
8.600 EURO
Sprijin beneficiar
49.400 EURO
Rambursare efectiva
45.917,93 EURO
Date despre curs valutar
Entitate finantatoare
Ministerul Integrarii Europene (MEI)
Moneda
EURO
Curs de schimb
Curs inforeuro la data platii
Detalii proiect
Obiective
Obiectivul general:
Este reprezentat de crearea unei parti din conditiile necesare cresterii potentialului economic si social local al oraselor Gaiesti si Titu din judetul Dambovita, orase care se confrunta cu restructurare industriala severa si demonstreaza potential de dezvoltare economica.
Prin specificitatea lui, proiectul va reprezenta o actiune de amploare in randul grupului tinta si va aduce beneficii pe termen lung pentru ca sunt abordate probleme sensibile care pana in prezent au fost neglijate sau considerate mai putin importante.
Beneficii vor avea atat membrii grupului tinta care au fost instruiti cat si intreprinderile care beneficiaza de personal calificat, precum si intreaga populatie care va beneficia de dezvoltarea economica si sociala a oraselor vizate.
Obiectivele specifice:
Dezvoltarea activitatilor de formare profesionala si formare antreprenoriala in domenii care reprezinta nise de piata in orasele Gaiesti si Titu din judetul Dambovita.
Acest lucru se va realiza prin organizarea de cursuri de calificare in urmatoarele ocupatii:“Confectioner tamplarie din aluminiu si mase plastice”, “Instalator instalatii tehnico-sanitare si de gaze”, “Confectioner- asamblor articole din textile” si ”Lucrator finisor pentru constructii”. Ocupatiile au fost alese astfel incat sa raspunda nevoilor de formare profesionala a agentilor economici care activeaza in nise de piata si care nu pot raspunde solicitarilor de produse si servicii din lipsa de personal calificat.Totodata vom acorda sansa de a incepe o activitate pe cont propriu acelor absolventi care dovedesc spirit antreprenorial. Aceasta sansa va fi sustinuta consistent prin punerea la dispozitie, pentru o perioada limitata de timp, a spatiului necesar si a minimului de scule si echipamente necesare inceperii activitatii in domeniile in care au fost organizate cursurile de calificare.
Vor fi organizate un numar de 12 cursuri de calificare in cele 4 domenii la care vor participa un numar de cel putin 240 persoane, iar 84 dintre acestia,respective 35%, vor ocupa un loc de munca sau vor dobindi statutul de persoana ocupata prin autorizare. Aceste cursuri vor fi organizate in localitatea Gaesti , iar beneficiarii din orasul Titu se vor deplasa in orasul Gaesti, situat la doar 16 km. In ambele localitati Asociatia de Sprijin a Somerilor Dambovita are puncte de lucru. Primaria Gaiesti va pune la dispozitie spatial necesar organizarii cursurilor de calificare si crearii a 4 ateliere pentru instruire practica sau spatiu de lucru pentru cei care doresc sa incerce sa dezvolte o activitate pe cont propriu.
Locaţia proiectului:
- România
- Regiunea/regiunile: Sud Muntenia
- Judeţele: Dâmboviţa
Rezultate
RAPORT DE REALIZARE A REZULTATELOR
Perioada: 01.12.2004 – 30.11.2005 | ||||
Activităţi | Rezultate planificate | Rezultate atinse | Procent de realizare | Stadiul (început, în curs, realizat) şi, după caz, comentarii cu privire la motivele abaterilor, constrângeri şi riscuri |
Activitatea 1. Promovarea proiectului | 6 comunicate de presa
3 conferinte de presa |
6 comunicate de presa
3 conferinte de presa |
100% | Realizat |
Activitatea 2. Recrutarea si consilierea grupului tinta | 240 persoane | 260 persoane | 100% | Realizat |
Activitatea 3. Organizarea cursurilor de calificare | 240 persoane
12 cursuri de calificare |
240 persoane
12 cursuri de calificare |
100 %
|
Realizat |
Activitatea 4. Organizarea cursurilor de formare antreprenoriala | 50 persoane | 50 persoane | 100% | Realizat |
Activitatea 5. Consultanta in afaceri si plasare | 20 persoane din randul absolventilor din programele de formare
84 persoane plasate |
20 persoane din randul absolventilor din programele de formare
84 persoane plasate |
100% | Realizat |
Activitatea 6. Evaluarea proiectului | 240 chestionare de evaluare | 240 chestionare de evaluare | 100% | Realizat |
Activitati finantate
In perioada de implementare a proiectului au fost demarate si implementate urmatoarele activitati:
Activitatea 1. Promovarea proiectului
Promovarea proiectului a fost realizata prin :
- Emiterea de comunicate de presa ;
- Organizarea si desfasurarea de conferinte de presa ;
- Editarea de brosuri, pliante si afise ;
- Conceperea de anunturi radio ;
- Realizarea de vizite de lucru la agentii economici angajatori.
Pentru promovarea proiectului au fost emise 6 comunicate de presa, iar toate materiale publicitare si promotionale au fost realizate utilizand modelele standard furnizate de catre Delegatia Comisiei Europene. De asemenea, au fost organizate 3 conferinte de presa. Prima s-a realizat cu scopul de a aduce la cunostinta opiniei publice informatii privind scopul proiectului, obiectivele proiectului, localizarea proiectului, grupul tinta, rezultate asteptate, etc., cea de-a doua a adus in plus rezultate intermediare, iar cea de-a treia rezultatele finale.
Activitatile de promovare au vizat ambele localitati eligibile, respectiv orasele Gaesti si Titu.
Aceasta activitate s-a desfasurat cu sprijinul partenerului “Asociatia Inapoi la Munca”. Partenerul a pus la dispozitie propriile baze de date si a participat la toate actiunile de promovare a proiectului. Principala sarcina in cadrul acestei activitati a fost aceea de a disemina informatiile despre proiect cu ocazia vizitelor de lucru pe care le-a realizeazat la agenti economici , la administratia publica locala sau la diverse institutii apartinatoare serviciilor deconcertate ale statului. S-a pus un accent deosebit pe acele intreprinderi cu care asociatia a avut colaborari traditionale.
Activitatea 2. Recrutarea si consilirea grupului tinta
Selectarea participantilor s-a facut prin realizarea unei informari si consilieri profesionale a avut menirea sa ofere persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca din grupul tinta informatii si consultanta in intentia lor de a se pregati suplimentar, de a dobandi o calificare sau a se recalifica prin participarea la programul de calificare-recalificare disponibil.
Astfel, s-au organizat 3 sesiuni de informare si diseminare a informatiilor despre proiect, la care au fost reprezentanti ai administratiei publice locale, reprezentanti ai agentilor economici potential angajatori si regiilor autonome sau societati nationale. In cadrul acestor sesiuni de informare, participantilor li s-a inmanat cate o mapa care a continut date si informatii esentiale despre proiect. Au fost discutate la aceste intilniri sau cu ocazia unor intilniri ulterioare pretentiile angajatorilor cu privire la continutul programei de pregatire profesionala avind in vedere faptul ca aceasta putea fi modificata in proportie de 30% fata de standardul ocupational. De asemenea s-au facut discutii cu privire la durata unui curs de formare profesionala cu conditia respectarii duratei minime de 360 ore pentru nivelul 1 de calificare si 720 ore pentru nivelul 2 de calificare.
Dupa organizarea sesiunilor de informare si diseminare persoanele aflate in cautarea unui loc de munca au fost invitate la sediul organizatiei pentru sustinerea interviurilor de consiliere. In urma acestor interviuri au fost selectate minim 240 de persoane care au urmat cursurile decalificare in ocupatiile prezentate.
Prin activitatea de informare si consiliere profesională s-a oferit persoanelor din grupul ţintă informaţii şi consultanţă în alegerea carierei, schimbarea profesiei şi programe de calificare, recalificare sau perfecţionare profesională disponibile.
Alegerea unui anumit tip de carieră din mai multe variante posibile a fost un proces complex care a necesitat o bună autocunoaştere şi informaţii despre tendinţele existente pe piaţa forţei de muncă:
- cunoaşterea trebuinţelor, aptitudinilor şi aspiraţiilor personale;
- cunoaşterea cerinţelor de natură psihică şi fizică caracteristice anumitor profesii sau activităţi;
- cunoaşterea aptitudinilor şi deprinderilor speciale care au fost solicitate de manageri în exercitarea anumitor profesii sau activităţi;
- cunoaşterea posibilităţilor de pregătire.
Activitatea 3. Organizarea cursurilor de formare profesionala in urmatoarele meserii:
- “Confectioner tamplarie din aluminium si mase plastice”, cod nomenclator 7134.2.3
- “Confectioner- asamblor articole din textile” cod nomenclator 8286.1.
- “Instalator instalatii tehnico-sanitare si de gaze”, cod nomenclator 7136.2.
- “Lucrator finisor pentru constructii” cod nomenclator 7132.1.1
Formarea profesionala continuua trebuie privita ca un proces complex, care s-a adresat in general adultilor care nu au avut o experienta profesionala reala. De asemenea, s-a adresat oricarei persoane care a fost instruita in cadrul sistemului national de educatie si care a avut nevoie de formare suplimentara pentru a obtine un loc de munca si pentru a se reorienta profesional. Formarea profesionala a adultilor, in economiile de piata poate fi definita ca program de pregatire proiectat in mod specific adresat celor aflati in cautarea unui loc de munca, pe baza identificarii posibilitatilor de utilizare a fortei de munca.
Activitatea 4. Organizarea cursurilor de formare antreprenoriala Consultanta in afaceri
Activitatea 5. Consultanta in afaceri
Procesul de asistenta in infiintarea de IMM-uri si consultanta in afaceri a fost activitatea comuna a consultantului si a clientului desfasurata in scopul rezolvarii unei anumite probleme.
Aceste doua activitati desi au fost desfasurate separat au fost prezentate impreuna datorita intrepatrunderilor caracteristice.
Etapele procesului de consultanta au fost urmatoarele:
- Etapa 1 – Initierea
- Contactul cu potentialul client;
- Oferta de servicii;
- Contractul de consultanta.
- Etapa 2 – Diagnosticul
- Organizarea activitatilor;
- Culegerea datelor;
- Analiza informatiilor.
- Etapa 3 – Planificarea actiunilor viitoare
- Elaborarea propunerilor;
- Prezentarea propunerilor clientului.
- Etapa 4 – Implementarea
- Asistenta la implementare;
- Ajustarea propunerilor;
- Pregatirea personalului.
- Etapa 5 – Incheierea
- Evaluarea contractului;
- Raportul final;
- Planuri de urmarire a evolutiei;
- Incheierea contractului, retragerea.
Activitatea 6. Evaluarea proiectului
Activitatea de evaluare a proiectului a constat in colectarea unor chestionare si prelucrarea acestora in scopul imbunatatirii activitatii atit pe perioada de desfasurare a proiectului cit si in perioada urmatoare, perioada in care Asociatia de Sprijin a Somerilor Dambovita si-a propus sa continuie activitatea de formare profesionala atat prin programme proprii cit si prin accesarea altor programme cu finantare interna sau externa.
Chestionarele au fost aplicate asupra beneficiarilor proiectului, asupra reprezentantilor intreprinderilor la care beneficiarii au fost angajati precum si asupra participantilor la cele 3 conferite de presa organizate si descrise la prima activitate.
Chestionarele au fost completate fie la sediul intreprinderilor fie la locul in care s-au desfasurat conferintele de presa sau cursurile de calificare.
Dupa completare chestionarele s-au prelucrat si in functie de rezultatele obtinute s-au luat masurile care s-au impus pentru imbunatatirea activitatii.